Festival för systerskap

Idag har jag och en kursare varit på festivalen för systerskap i Karlstad. Vi skulle lyssna på Julia Scott men hon var tydligen sjuk så vi tog en fika på stan medan vi inväntade standupparen Hanna Danmo. Hanna lider av Aspergers syndrom, tvångssyndrom och "snörveltics" som hon själv kallar dem. Standuppen bestod av självironi om sina diagnoser, om sitt bröllop, om att inte riktigt passa in och om feminism. Mycket trevligt med andra ord.

Dock talade jag och kursaren om det faktum att festivalen kallas för en festival för just systerskap. Vi funderade kring om just begreppet systerskap inte utesluter män, att inte alla blir träffade och intresserade av att besöka eventen som hålls. Varför inte kalla det för festivalen för mänsklighet eller festivalen för... ja, alla? Dock så kan man ju kritisera vårt funderande genom att påstå att; "jamen, det finns ju så många event som riktas till enbart män" och visst, det finns det ju säkert men varför hänga på med samma slags tanke? Jaja, oavsett så var det en mycket trevlig och lärorik dag.

Om du är intresserad av festivalen så fortsätter den även imorgon och de händelser som jag är lite sugen på att gå på är föreläsningen med Hanna Hellquist och Sara Broos (dragplåstret är helt klart Hellquist med hennes härliga tv-program "Jakten på lyckan"!), Anneli Sandbergs föreläsning med temat "från pojkflicka till pojkmamma" och Margareta Winbergs föreläsning om starka kvinnor på den politiska arenan. Mer info hittar ni på Festivalen för Systerskap.




Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback