Den finaste fittan av dem alla

A sover i soffan efter en lång och slitsam arbetsdag och här sitter jag i köket och tänker på fitta. Ja, ordet fitta.

Jag sitter och tänker tillbaka på den dagen då jag gick på högstadiet och en barnmorska kom till vår klass för att berätta om kvinnan och mannens anatomi, om hur barn blir till och om hur en födsel fungerar. "Vad kallar ni det kvinnliga könsorganet?", frågade hon. En öppen fråga till klassen. Vi gick i klass sju. Hade just börjat att lära känna varandra lite försiktigt. Vi satt tysta. "Ja, vad kallar ni kvinnans könsorgan, då? Någon kan väl säga något. Det finns inget rätt och fel!". Jag skruvade på mig i stolen. "Fitta", sa jag och barnmorskan tittade upp mot mig där hon försjunkit i pappersbläddrande. "Jaså... fitta? Jahaja". Hon tittade lite extra på mig. Blev kanske chockad över att det var en tjej som sa fitta och inte en målbrottssvajande pojke. Att fitta inte efterföljdes av ett rungande skratt från alla killkompisarna. Att det var jag som sa det. "Det vet jag väl inte om jag tycker är riktigt passande. Tycker du det?". Hon tittade på mig. Förväntade sig inget svar. "Jag tycker nog att det är lite väl grovt. Fitta är ju något av ett skällsord. Jag tycker man kan använda vagina istället". Och så fortsatte hon att prata och visa med pekpinnen hur blygdläppar ser ut.

Jaha. Så mycket betydde det att det inte fanns något rätt eller fel. Fitta var tydligen fel. För grovt. För fult. För mycket av ett glåpord. Jag själv höll inte med. Jag får säga fitta om jag vill för för mig så är det inte något fult ord. För mig så betyder fitta inte något mer än vad det betyder att säga vagina, snippa eller framstjärt. Jag värderar inte ordet fitta som något negativt. Det är samhället som gör det. Det är samhället som har förstört ordet fittan, det är inte jag som förstör det genom att använda det för att förklara mitt könsorgan. Om vi inte kan använda fitta i större utsträckning som något som inte är negativt, hur ska vi då kunna ta tillbaka dess betydelse från att vara ett ord som används som skällsord eller som manusutfyllnad i porrfilmer till att faktiskt "bara" betyda samma sak som vagina?

Jag använder mig av fitta lika frekvent som jag använder mig av ordet mutta. Jag använder inte ordet mutta oftare än ordet fitta när jag ska vara verbalt gulligullig om mitt kön (hur ofta jag nu är det?), inte heller använder jag fitta i större utsträckning än mutta när jag ska vara "sexig" (hur ofta jag nu är det?). Sedan om man dömer mig och anser att jag är grov i mun, att mitt nyttjande av ordet fitta är fult - ja, då säger det mer om personen som dömer än vad det säger om mig för när jag säger fitta så menar jag fitta i den allra bästa av bemärkelser.





Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback