Se mig-fakta: Del 1

Jag läser för närvarande rapporten Se mig som publiceras av Ungdomsstyrelsen och som handlar om unga och deras relation till sex och internet. Det är intressant och samtidigt skrämmande fakta i rapporten. Här kommer lite ni kan fundera över;

- I en undersökning av Olsson (2007) så uppgav 32% av de som var under tjugoett att de någon gång upprättat ett möte av sexuell art via internet, framför allt genom att, via webbkamera utföra diverse sexuella handlingar.
- I en Brå-rapport från 2007 så har man, genom att ha studerat 315 polisanmälningar gällande vuxnas sexuella kontakt med barn över internet, fått fram att det i 70% av fallen gällde kontakt mellan en vuxen och ett barn under femton år och att det i 32% av fallen handlade om barn under tretton år. I 92% av fallen var de barn som hade kontaktats av vuxen i sexuellt syfte tjejer i varierande åldrar medan det i 100% av fallen var vuxna män som hade kontaktat barnen. I mer än hälften av fallen så hade kontakten enbart skett över internet men i 69 fall hade den vuxne och barnet träffats i verkliga livet och i dessa fall så hade ett sexualbrott skett. I nio av dessa 69 fall hade den vuxne erbjudit barnet pengar för sexuella tjänster.

Referenser
Olsson, N. (2007). När prostitutionen flyttade in i vardagsrummet. En kartläggning kring hur Internet används för att erbjuda/marknadsföra sexuella tjänster i Skåne/Öresundsregionen och som ger en bild av ungdomars attityder till och erfarenheter av fenomenet. Malmö: Malmö stad
Brå. (2007) Vuxnas sexuella kontakter med barn via internet. Omfattning, karaktär, åtgärder. Rapport 2007:11. Stockholm: Brottsförebyggande rådet


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback