Intersektionalitet

Som sagt så ska jag skriva om intersektionalitet och sedan har jag sommarlov. Uppgiften vi har (som inte verkar alltför komplicerad) är att vi ska förklara ett aktuellt fenomen och sedan förklara varför man kan se på detta fenomen ur ett intersektionellt perspektiv och vad som inte kommer fram om man inte använder det intersektionella perspektivet. Vi ska även ställa en egen fråga utefter kurslitteraturen som behandlar intersektionalitet och försöka besvara denna.

Dock vet jag inte riktigt vad jag tycker om begreppet intersektionalitet. Jag tycker på något vis att det inte behövs ett ord för att förklara att både klass, kön och etnicitet påverkar och påverkas av varandra. Jag tar det för givet. Allt påverkas av det mesta så varför skulle man enbart gå runt och vara ett kön, en ensam etnicitet, en person enbart påverkad av sin klasstillhörighet? På grund av att jag ser det som så givet att alla olika aspekter påverkar varandra så känns det lite fjantigt att man ska behöva sätta ett ord på det hela. Men visst, genom att sätta ord på saker och ting så synliggörs dem mer.

(Stor grej: Herrn fick en check med 2008 års restskatt. Så himla trevligt.)

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback