Bokrecension - Baddaren

Har just gått upp och druckit den första koppen kaffe på balkongen. Och igår så läste jag ur Baddaren. Åh, vilken bra bok! Emma Hamberg gör det igen - hennes bok Mossvikenfruar är en av mina favoriter och Baddaren var helt klart i samma klass. Hennes förmåga att fantisera och måla upp miljöer är imponerande och handlingen är allt annat än förutsigbar.

Boken handlar om konstnärerna Maja och Pelle som bor tillsammans på Hjortholmen, en egen ö mitt ute i Vänern, där deras rosa slott tornar upp sig bland päron, vindruvsklasar, stockrosor och en hop med hjortar. Pelle är trettio år äldre än Maja och lever på sin världskända konst medan Maja inte hittar sin inspiration till att skapa. För att få tillbaka konstnärspirret i fingrarna bestämmer sig Maja för att hitta på något helt annat; hon ska starta en simskola för vuxna.

Jens, Karin och den nittonåriga Alex anmäler sig till simskolan och plötsligt blir det mer liv på Hjortholmen än vad det någonsin har varit. Varför är den perennälskande Jens där över huvud taget? Varför ringer Karins mobiltelefon stup i kvarten? Varför fokuserar Alex på något annat än simning? Varför vill Pelle inte älska med Maja längre? Och vem är det som ligger för döden i en sjukhussäng några mil därifrån?

Boken är fylld av intriger, svartsjuka, kärlek och till och med lite action. Då Pelles proggvänner kommer över till ön för den årliga maskeraden så tätnar historien; Jens blir förvirrad, Karin går ut i Vänerns sommarvarma vatten utan flythjälp, Alex blir kär och Pelle samlar torra kvistar på hög.

Boken är underbar och Hamberg beskriver slottsmiljön och bubblande känslor som en kung.
Den här boken bör filmatiseras och såklart även läsas av er som inte redan har läst den! Full pott!




Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback