Bokrecension - Den onda viljan

G o d   m o r g o n .
Väcktes idag av att en man med en gigantisk lövblås stod och brassade loss på gatan nedanför. Mindre trevligt. Desto trevligare är dock att jag igår kväll läste ur Den onda viljan.

Den onda viljan handlar om de tre barndomsvännerna Jon, Axel och Philip. En kväll som kunde ha blivit trevlig urartar och plötsligt har Axel och Philip nystat in sig i ett nät av lögner som leder poliserna Sejer och Skarre på en jakt efter sanningen. Vad hände den där kvällen vid tjärnet? Varför har Jon döpt dockan som han alltid håller i famnen på sina terapisessioner till Kim och har det något att göra med vad som hände den där decembernatten då Jons ångest kom krypande?

Den onda viljan är en tät kriminalroman som kanske inte är så mycket en deckare som en bok om gruppdynamik och gruppens psykologi. Fossum har ett målande språk och mot slutet, då allting nystas upp, är det omöjligt att lägga ifrån sig boken.


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback