Mammor får också dricka vin

Folk reagerar när de ser en ammande mamma på stan. Då är det inte okej att amma - då är det brösten som är äckliga, då är det tuttarna som ska skylas, då är det fult att amma sitt barn. Folk reagerar när de ser en ammande mamma dricka ett glas vin på puben. Då ska man inte få dricka vin enbart för att man ska amma. Då verkar det som att man ska amma dagarna i ända. Allt blir dubbelt. Som vanligt.

Aftonbladet har skrivit om bartendern som nekade den ammande kvinnan att köpa ett glas vin. Och skribenten Åsa Erlandson tycker att bartendern gjorde rätt som sa att nej, du får inte ditt glas vin (eller vad hon/han nu kan ha sagt). Erlandson menar att det bartendern gjorde inte var att lägga sig i och moralisera över en kvinnas val att dricka ett glas vin utan påstår att det handlar om en "bartender med civilkurage som lade säljet åt sidan och gjorde det vi andra är så dåliga på när det gäller barn – reagerade".

Visst, så kanske man också kan se det men jag ser det som att bartendern valde att säga att "som ammande mamma får man inte dricka vin", "som ammande mamma får man inte gå ut på krogen och ta sig ett glas vitt tillsammans med goda vänner och jag tar härmed det beslutet åt dig". Och att det där med att dricka ett glas vin som ammande mor inte är farligt för barnet (och om man är osäker behöver man inte amma direkt efter att man har druckit) verkade inte spela någon roll - att dricka ett glas vin är inte okej, inte om du är en ammande mamma. Kanske ska man även fråga folk i dörren på alla krogar om de är föräldrar och tänker åka hem och natta sitt barn också för inget barn tycker ju att det är trevligt när mamma eller pappa luktar drinkar? Och dessutom - att hela Sverige reagerar när en ammande mamma vill ha ett glas vin och att vissa lyfter bartendern till skyarna blir lite skevt då socialarbetare som anmäler en misshandlande förälder sällan får rubriker eller Dagens ros.

"Få sätter sig bakom ratten efter två glas vin, men att som smålullig mamma (eller pappa) jonglera ett spädbarn på krogen bland fulla människor och hög volym är tydligen en självklarhet", fortsätter Erlandson och använder en, enligt mig, märklig jämförelse - dels en företeelse som kan ge dryga böter, ett indraget körkort, kanske fängelse och i värsta fallet en oskyldig människas död på sitt samvete med att föräldrar tar med sina barn på krogen. Kriminalitet vs. ett helt lagligt beteende. Jag har för övrigt aldrig sett spädbarnsjonglering.

Erlandson menar också att de som påstår att bartendern fick moralpanik inte tänker på att barnens behov går före de vuxnas (eller ja, snarare föräldrarnas) men innebär detta att man inte får ta ett glas vin, att man inte får gå ut och roa sig, att man måste vara på ett visst sätt då man är förälder? Och återigen blir det lite att moralisera - som förälder ska du vara på ett visst sätt och om du går ifrån normen så får du passa dig noga. Visst, att vara förälder innebär att man ska vara ansvarsfull och ta hand sitt barn på alla möjliga sätt men man ska heller inte behöva åsidosätta allt som utgjorde ditt liv innan du fick barn - jag skulle inte ha velat att min mamma hade gjort avkall på allt som var "henne" enbart för att hon fick mig.

Jag tycker dock att man såklart ska värna om sitt barns hälsa, att barnet ska ha hälsan så gott det går och att man ska ge barnet en bra uppväxt (vad nu en "bra" uppväxt är?) men när siffrorna säger att man gott och väl kan dricka två glas vin utan att detta är skadligt för barnet så ska man bannemig få ta de där glasen vin om man verkligen vill och önskar detta! Att pumpa bröstmjölk innan utgång fungerar också utmärkt för vissa - jag vet många vänner som har gjort detta och tycker att detta fungerar bra när man kanske är osäker på det där med alkohol och ammande.

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback