Transexuella får inte heller pussa på vem som helst

Häromdagen (jag undrar om det inte var igår kanske?) så satt jag och kikade igenom diverse trådar på forumet Flashback. Där kan man hitta mycket intressanta ämnen och upplyftande eller irriterande diskussioner. I vilket fall som helst så kikade jag in på den relativt harmlösa tråden som gäller Big Brother 2011. Då tråden innehåller flera hundra sidor så diskuteras det mesta mellan himmel och jord (eller mellan husets fyra väggar) och så även Vanessas transexualitet. För er som inte har kikat på Big Brother (jag trodde personligen aldrig att jag skulle göra det men sitter ändå och glor i soffan prick klockan tio) så är det alltså en deltagare vid namn Vanessa som innan hon blev kvinna alltså var en man. Easy peasy, med andra ord.

Det finns då, som alltid, de som påstår att usch, vad det är äckligt och onaturligt det där med en människa som har bytt kön och att det finns de med den åsikten får man acceptera och det är till detta jag vill komma. Det diskuterades nämligen om det faktum att Gurkan (ytterligare en deltagare) inte gillade att Vanessa var transexuell (han accepterade det dock, ska tilläggas) men att Vanessa kysste honom trots att hon visste att han inte uppskattade detta. Det var då vissa som påstod att Gurkan fick skylla sig själv med tanke på att han var trångsynt men det håller jag inte med om.


Tanken på att det alltid kommer att finnas människor som inte förstår att en person väljer att byta kön får man förlika sig med men om personer med denna åsikt kommer med glåpord osv. så har man, som utsatt, självfallet rätten att försvara sig. Men då någon inte är av samma åsikt som en annan person (t.ex. som att Gurkan inte riktigt förstår det där med transexualitet) men ändå accepterar detta (man agrees to disagree med andra ord) så har man inte rätt att tvinga sig på någon för att på så sätt "retas" med personen i fråga för hennes/hans åsikt.

Jag tycker personligen att Gurkan kanske borde ta Vanessas pussar med en klackspark men om han verkligen inte tycker det är okej att få en puss på kinden av en kvinna som tidigare har varit man så får den transexuella, i detta fallet Vanessa, acceptera detta och kramas med någon annan istället (då det i stort sett bara är Gurkan i Big Brother-huset som inte gillar hennes transexualitet så borde det finnas fler som gärna pussas och kramas).

Det känns dock lite overkill att behöva påminna om att människor (kvinna, man, transexuell, hermafrodit... alla helt enkelt) ska acceptera andras åsikter (man kan dock alltid prova på att ifrågasätta åsikter som man inte håller med om men om det blir dead-end så får man förstå detta) och lyssna på ett ja eller ett nej. Dock gav jag här min syn på saken och att debattera lite smått är alltid trevligt på en torsdag.


Postat av: Rebe

Lämna ett avtryck!

2011-04-04 @ 21:44:05
Postat av: Rebecka

Håller med i sak, Vanessa borde respektera MEEEEN med tanke på allt skit Gurkan vräkt ur sig om Vanessa och hur öppet han äcklar sig över transsexualism o dylikt och låter sina fördomar flöda fritt så skulle jag aldrig välja att lägga fokus på Vanessas brist på respekt. Den är en fjärt i rymden jämfört med Gurkans brist på respekt. Hur många har förresten bett att bli fista på av honom???

2011-04-04 @ 21:47:26
Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback