Tryck

Med tanke på att jag bor i Karlstad så stöter jag då och då på tidningen Tryck. Tryck är en gratistidning á la Metro (fast i betydligt mindre skala) och jag har aldrig haft något emot att läsa den på tåget eller bussen men nu... ja, nu har nog Tryck-redaktionen tagit sig lite vatten över huvudet.

Sedan jag började läsa genusvetenskap har jag blivit mer och mer medveten om hur samhället ser på kvinnan och mannen och hela det där spektaklet som kallas könsroller men även om jag inte hade börjat studera just genusvetenskap så tror jag att jag ändå skulle ha reagerat på Tryck och deras nya nummer som är dedikerat till kvinnan, "modern till allt liv", som Tryck väljer att kalla henne.

När jag såg tidningen tänkte jag att jaha, vad roligt att en tidning uppmärksammar kvinnor nu när det dessutom har varit den internationella kvinnodagen och allt men när jag bläddrade i den blev jag inte direkt begeistrad. Tidningen inleds som vanligt med en serieteckning och denna gång symboliserade en räv den där "modern till allt liv". Runt räven fanns en massa pilar som uppmärksammade "kvinnans" iPhone (med vilken hon alltid håller sig uppdaterad), hennes högklackade skor (som beskrivs som obekväma och ett bra komplement till hennes klädsel som inte tar vädret i beaktande), hennes hund (som de beskriver som "Jycke, javisst. Barn får vänta, karriär, frihet och fest"), hennes utseende (beskrivet med orden "Ja tack, det är utsidan som räknas") osv. osv. i all jävla oändlighet. Teckningen är en total satir över tecknarens bild av vad en kvinna "är för något", lite som att alla med mutta skulle vara så otroligt lika.

Jag bläddrar, redan irriterad, vidare förbi de där sedvanliga nattklubbsannonserna och modereportagen i jakt efter något som faktiskt passar in i ett nummer dedikerat till kvinnan. Jag snubblar över en artikel om ett High Heels Party där man lockar med goodiebags och riktar sig till tjejer som tycker om skor vilket man undrar om inte alla tjejer egentligen gör? Vidare kommer ett reportage om hur man vårstädar kroppen med diverse naturgodis som ska skrämma bort alla gifter ur kroppen som man har samlat på sig under vintern. Man intervjuar vidare en kvinna som har satsat på att starta en webshop som säljer smycken och så finns det en underklädesbild som sammanfattas som "drömsk och feminin i bohemisk stil". Modellerna posar i vita underkläder och i bakgrunden hänger en modell upp tvätt som hon har tvättat på en gammaldags tvättbräda. Några sidor längre fram står några kvinnliga modeller i något som ska se ut som ett kök  - modellerna är klädda i ljusa kläder och en av dem står bredvid en man som sitter ned på en stol (iklädd svart) och håller sin hand på hans axel medan en annan modell står och håller i ett serveringsfat med bullar.





Efter modespecialen så kommer en text om träning och lite senare kommer äntligen en text om Festivalen för Systerskap (som hölls under helgen). Efter detta så kommer en artikel om ett band som får frågor om sex och relationer - alla i bandet är män och får frågor om vad som avtänder dem mest, om det är sant att alla män alltid vill ligga (svaret är ja, enligt intervjun) och om hur den "optimala musen ser ut". Några sidor längre fram kommer en intervju med Värmlands landshövding, Eva Eriksson följt av en guide till kvinnors hälsa där man tipsar om välgörande krämer m.m. 

Jag bläddrar och bläddrar ännu snabbare förbi skönhetsguiden som tipsar om mascaror, ögonskuggor och annat. Jag läser artikeln om tjejen som är tatuerare och är glad att tidningen kommit till sitt slut då den avslutande texten handlar om vad en kvinna menar när hon säger vissa saker, artikeln har fått namnet "Vad menar hon... egentligen?" och tar bland annat upp att kvinnor, när dem säger ja, ibland menar ja och ibland menar nej samt att kvinnor inte är lika flexibla som män.

Jag vet inte ens om jag behöver gå in mer på detta nummer av Tryck mer än att en typiskt kvinna enligt Tryck tydligen är intresserad av smink, hur man håller sig frisk och snygg och hur man klär sig för att leva upp till kraven på hur en kvinna "ska" se ut, vilket alltså är lite 50-talsaktigt med knästrumpor, långkjol, mormorsstövlar och huvudklut. Själv är jag mer intresserad av rockmusik, tv-spel och att äta mig riktigt jäkla mätt så billigt som möjligt.


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback