Att hålla i pengarna

Usch. Idag spöregnar det och jag vill bara mysa in mig i en kokong av varmt ludd. Men en filt i soffan får duga och förhoppningsvis går datorn på högvarv så jag kan värma mig på den.

Nu kollar jag på Efter tio och där talar de om ekonomi och vilket förhållande man har till pengar. Själv tycker jag det där med sparande och räntor och fasträntefonder och aktier hit och dit är lite krångligt. Dock sparar jag i fonder och har även pengar på sparkonto med okej avkastning (även om sparkonton sällan rekommenderas om man vill tjäna pengar men det är ett plus om man vill ta ut pengar när man behöver dem utan att betala vinstskatt och dylikt). Hur som helst så är Andreas Weise med (ni vet han som deltog i Idol... förra året?) och han berättade att han som ung inte hade någon uppfattning om pengars värde. Samma sak gällde mig. Under en period då jag var arton så kunde jag slänga iväg tusentals kronor på krogen två dagar i veckan varje vecka. Jag kunde shoppa och jag kunde låna ut pengar till folk som jag inte borde ha lånat ut pengar till.

Hur gör man då för att komma ifrån spenderarträsket? Jag valde att varje dag skriva upp vad jag hade spenderat och hur mycket jag hade spenderat. Jag satte upp ett mål för varje månad och i slutet av varje månad så utvärderade jag mitt "slösande" och till slut så fick man ett hum om vad saker kostar, vad jag spenderade mer pengar på och vad jag knappt lade pengar på alls. Man får det svart på vitt istället för att man tar kvittot, stoppar ned det i plånboken och glömmer det där för all framtid. Så, det är mitt tips!

Dock har jag nog med pengar för att kunna unna mig saker utan att bli barskrapar. Jag har råd att köpa kläder, skor och möbler utan att vara orolig för att pengarna inte ska räcka för att betala hyran. Det är ett previlgium som inte alla kan njuta av och jag uppskattar varje krona som jag har.

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback