Hur kan sådant ske?

Som ni ser så är bloggandet rent sporadiskt nu. Jag får, för er som vill ha mer frekventa uppdateringar, ursäkta min bloggtorka men det är så det blir vissa dagar, vissa veckor.

Det var två dagar sedan jag uppdaterade och sedan dess så har väl ingen undgått det som har skett i Norge. Jag tänker inte specifikt diskutera händelsen i Norge (ord är för futtiga) utan det jag tänker på är att jag inte är chockad. Jag är inte chockad över att en människa gör något i stil med det som har skett i Norge (även om man alltid drabbas av en initial chock). Jag är mer förvånad (men såklart lättad) över att det inte sker oftare. Det finns så många störda människor. Dock växer en störning som kan leda till ett sådant här dåd sällan fram ur intet, sällan blir någon människa psykiskt instabil och förstörd i ett vakuum. Och jag undrar vad och vilka som har gjort Behring Breivik till den han är idag, vad som har gjort honom till en man som går så långt som att döda nästan hundra oskyldiga människor? För en enskild människa kan sällan bli såpass störd, så pass skadad, helt av sig självt. Vilken slags uppväxt har han haft? Vilket umgänge har han haft? Kunde någon ana vad som rörde sig i hans huvud?

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback