Att vara en förebild

Om man tittar på stora bloggare som exempelvis Kissie eller Foki så hör man ofta att de ska vara förebilder för sina läsare. Och att de då och då misslyckas. Kissie är exempelvis ingen förebild enligt många på grund av hennes utseende och fixeringen kring detsamma och Foki kan kritiseras för att hon inte är en förebild då hon ständigt visar upp en "perfekt" fasad som många har svårt att leva upp till eller förknippa sig själva med.

Samtidigt funderar jag lite på det där med att man som bloggare skall agera förebild. Speciellt om du är en stor bloggare. Du ska vara en förebild för dina läsare oavsett om de är tretton, tjugofem eller fyrtio år och då de flesta stora bloggar har läsare i en varierad åldersgrupp så kan man fråga sig hur lätt det är att vara en förebild för alla - alla har vi ju olika definitioner av vad en förebild är och ska vara och hur ska man då kunna vara en förebild för alla och en var?

Och måste man vara en förebild? Måste man ha kravet på sig att som bloggare vara en förebild för de som väljer att läsa bloggen i fråga? Om du jämt och ständigt ska vara en förebild för dina läsare så bör du vakta din tunga; kan du verkligen vara dig själv om du ständigt ska agera förebild och om du inte är dig själv, är du då verkligen en förebild? Alla har vi ju våra olater - vissa shoppar, vissa opererar sig för att se "bättre" ut, vissa förespråkar konsumtion (medvetet eller omedvetet) och vissa använder ett fult språk. Och för en läsare kan det vara positivt med shopping och därmed kan den som bloggar om shopping vara en förebild för denna/-e läsare medan bloggaren, för en annan läsare, kan vara en förebilds motsats om läsaren inte är intresserad och heller inte förespråkar shopping. Så hur ska man då kunna gå dessa vitt skilda läsare till mötes och vara en förebild för dem båda?

Tar man på sig ansvaret att vara en förebild när man startar en blogg? Och ska man då vara en förebild från första början eller spelar det roll först när bloggen har fått många läsare? För det verkar som att det är viktigare ju fler läsare bloggen i fråga har. Om du har tio läsare i veckan så är det ingen som kommenterar att du är en dålig förebild även om varje läsare är viktig oavsett hur många läsare du, som bloggare, har.

Och hur stor tilltro har man egentligen till sina läsare om man ständigt känner att man måste vara en förebild för dem? Jag personligen tror att ni som läser min blogg har en egen vilja att välja vad ni vill läsa och vad ni tycker är intressant i just min blogg. Om jag skulle skriva ett inlägg som inte alla ni läsare gillar så hoppas och tror jag att ni faktiskt kan tänka att "jaha, hon tycker si och jag tycker så - vi är ense om att vara oense". Och jag hoppas och tror att många som läser bloggar har en bild av vad dem gillar och vad dem tycker om saker och ting och att de därför kan agera förebild för sig själva snarare än att jag som bloggare ska agera det åt dem.

Frågan jag ställer är alltså; är det rimligt att kräva att bloggare, stora som små, ska vara förebilder för sina läsare?

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback