Åh, tänk att tjocka faktiskt har sex!

Ibland brukar jag se på Sex Education. Ni vet det där brittiska programmet där man pratar sex och försöker lära ungdomar hur man skyddar sig och hur kroppen ser ut. Så långt allt väl. Dock finns det en programpunkt i de senaste avsnitten där programledaren besöker människor som man "inte trodde hade sex". Syftet är väl att försöka visa att alla människor har sex oavsett fysiska eller psykiska attribut. Dock faller det ut fel, enligt mig.



Härom dagen så intervjuade man till exempel en kille i tjugoårsåldern som hade Downs syndrom. De ville visa att "titta här, han har Downs syndrom men vill ändå hitta en flickvän" (som att han, bara för att han hade Downs syndrom, inte skulle vilja hitta en partner som så många andra) och programledaren Anna Richardson (som jag annars tycker är bra på sitt jobb men som här gör mig besviken) frågade honom om han någon gång skulle vilja ha sex. Syftet är alltså att visa att allt är "normalt", att alla människor har ett känsloliv och att alla kan ha sex oavsett utseende och/eller psyke. Ändå ställer de en fråga i stil med "skulle du någonsin vilja ha sex?" - en fråga som de aldrig skulle ha ställt till en tjugoåring som inte hade Downs syndrom eller någon annan utvecklingsstörning. En fråga som aldrig skulle ställas till en random tjugoårig man på stan. Och där påvisar de ändå att det, för dem, är en skillnad. Att de uppenbarligen inte tror (eller i alla fall inte tar för givet) att någon som har Downs syndrom har sex eller att de ens skulle vilja ha sex. De gör en åskillnad mellan de "normala" och de som inte passar in i normen av hur en "normal" människa ska vara. Exakt det tänk som de försöker att motarbeta.

Själva programpunkten tycker jag är fjantig, på gränsen till förlöjligande. Det är lite "åh, idag ska vi träffa riktigt tjocka personer och de ska berätta hur de har sex för de har faktiiiskt sex, belive it or not!!!". De gör det till något speciellt och avvikande att exempelvis kraftigt överviktiga har sex och därmed så skapar de en gräns mellan de som är överviktiga och har sex och de som är "normala" och har sex. Det blir ett vi-och-dom-tänkande direkt.

Jag skulle snarare se att de inte gjorde det till något speciellt. Att de inte behövde göra ett helt reportage om att de som är förlamade faktiiiskt har sex. Som att det är så konstigt. Genom att säga att "till och med de som har en utvecklingsstörning/är överviktiga/är förlamade/är äldre har sex" så gör de det inte till något helt normalt som man inte lyfter ett ögonbryn åt utan till något som är jättespeciellt och därmed även avvikande.

Nej, usch för sånt.

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback