Kvinnor i krig

Ibland kikar jag på S.A.S Are you tough enough som alltså är ett program där privatpersoner sållas ut och deltar i sådan slags träning som The Special Air Service (S.A.S) genomgår. Sist jag kikade på programmet så var det sex personer som var kvar varav hälften var kvinnor. Jättebra! Dock nämnde programledaren att S.A.S-soldater ska kunna bära upp till sjuttio kilos packning och att det är därför som kvinnor inte passar i S.A.S.

S.A.S tar inte emot kvinnor i sina trupper och detta är inget ovanligt inom liknande truppkonstellationer. Enligt programledaren för S.A.S Are you tough enough beror detta alltså på att kvinnor inte kan bära lika mycket som män - att kvinnor alltså är svagare än de män som är med i S.A.S.
Visst, det finns studier som visar att det tar längre tid för kvinnor att bygga muskler men en kvinna som har tagit sig denna tid borde kunna bli lika stark som en tränad man. Sedan får man alltid ta hänsyn till det faktum att vi alla har olika kroppar och att det även borde finnas de kvinnor som kan bygga muskler snabbare än män. Att kvinnor alltså skulle vara svagare än män är, enligt mig, bullshit. En kvinna som har tränat kan bli lika stark som en man som har tränat - dock kanske kvinnan behöver träna mer men detta borde göra henne än mer uthållig och mer mentalt förberedd på att kämpa. Jag tror snarare denna ovilja att släppa in kvinnor i försvaret beror på våra könsroller (vilket så mycket annat också kan härledas till) - män "ska" slåss och skjuta och döda medan kvinnor inte "ska" det.


I det brittiska försvaret har andelen kvinnor ökat under de senaste åren men de tillåts fortfarande inte att delta i operationer med syftet att komma i närkontakt och döda fienden (att skjuta skallen av någon är tydligen mansgöra). Kvinnor får därmed inte arbeta i exempelvis The Household Cavalry eller The Royal Air Force Regiment. I februari 2006 utgjorde kvinnor enbart 9.1% av de anställda i det brittiska försvaret och en enda kvinna hade den höga befattningen kommendör.

Inom genusvetenskapen talar man ofta om det faktum att kvinnor kanske har blivit fler inom vissa yrken men att de fortfarande utför typiskt "kvinnliga" arbetsuppgifter eller har typiskt kvinnligt kodade befattningar. Detta kan man se även inom det brittiska försvaret och i synnerhet i flottan där en stor andel av kvinnorna väljer att arbeta inom vården vilket kan ses som typiskt kvinnligt kodat (kvinnor ses i större utsträckning än män som de som ska "ta hand om").

Så, det är dags att i större utsträckning ta emot kvinnor i försvaret (både i England och i övriga världen) och dessutom låta kvinnor delta i alla operationer som män får delta i.

Postat av: Kristoffer Rova

Mycket tänkvärt läsande (Hittade hit då jag undrade namnet på instruktören).

Håller med det du säger. Det börjar bli mycket kvinnliga militärer i Sverige, även inom jägarförbanden. Tycker att det svenska sättet att alla ska på lika villkor få göra tjänst där man vill om man klarar av det är väldigt bra.

Har 2 kompisar som har gjort både jägar med kvinnor och just nu är i främlingslegionen. Sen även om det inte är riktigt samma att jämföra men de tycker att 2 månader i fält är lättare med bara män. Så det kan ju vara lite sådant med i bilden när kvinnor inte får söka till specialförband i länder med hög militär aktivitet. Då det finns risk för lägen där det kan bli skarpt i långa perioder.

Sedan tycker jag detta är sjukt intressant att diskutera och hade kunnat hålla på i evigheter, haha.

Ursäkta om jag kommenterar så långt efter, men var så bra skrivet så behövdes tycker jag.



Trevlig blogg att läsa!

2011-08-15 @ 09:34:01
Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback