Runk-båsets vara eller icke vara

Jag drar min vanliga morgonrunda över Aftonbladets webbsida. Vad har hänt idag tänker jag och läser om Guantanamo, Lady Gaga och en kvinna som har fått sin identitet stulen via Facebook. Och så läser jag på debatt-sidorna. För er som inte har kollat in Aftonbladet Debatt så tycker jag att ni ska göra det - här kan politiker liksom helt vanliga svenssons eller mohammads lätta sitt hjärta eller gå till attack mot orättvisor och annat.

Idag blir jag intresserad av en artikel skriven av skribenten "Vill bli pappa". Han skriver en välruten och intressant artikel om hur det är att lämna spermaprov på sjukhus och att det hela blir till en smutsig och pinsam historia. Han kritiserar det faktum att män som ska lämna spermaprov antas vilja läsa porrtidningar där "mängder av unga tjejer (...) poserar, onanerar och knullar". "Vill bli pappa" menar att man bör "ta bort runk-båsen från sjukhuset och gör riktiga provtagningsrum i stället", precis som det är för kvinnor då de ska göra gynekologska undersökningar.

Jag känner för "Vill bli pappa" och undrar hur jag själv skulle reagera om jag, inför en gynekologkoll, skulle vara tvungen att bli sexuellt upphetsad till hårdporr. Jag skulle avboka kontrollen och leta upp en annan mottagning som kunde göra det hela på ett mer proffsigt sätt. Precis som "Vill bli pappa" känner.

Men varför är det nästintill kutym att det ska finnas porrtidningar i runk-båsen på sjukhus? Personligen tror jag att det är den där föreställningen om att män blir kåta av vad som helst och att det går snabbt som attan. Man tänker inte på att mannen, som t.ex. "Vill bli pappa", kan se det som något jobbigt att äntra avdelningen och sedan dessutom vara tvungen att få utlösning i en plastburk. Hur lätt är det att komma då man är pressad? Hur lätt är det att glömma bort att man sitter i ett rum på ett sjukhus och är menad att onanera och dessutom få utlösning? Hur lätt är det att bli sexuellt upphetsad då man vet att det antagligen sitter en man i rummet bredvid och försöker med samma sak? Tankarna snurrar antagligen runt allt annat och att få stånd och runka tills den där klicken ligger i koppen är nog det sista man blir sugen på.

Det borde finnas en möjlighet för män att lämna spermaprov genom provtagning (som "Vill bli pappa" förespråkar) - säkerligen finns det dem som klarar av att lämna prover med hjälp av en porrtidning men om fler känner som "Vill bli pappa" (vilket jag tror att många gör) så borde provtagningsrum för män falla i god jord. Om provtagningsrum, enligt sjukvården, är helt out of the question (av någon märklig anledning) så borde det dock finnas andra sätt att göra "överlämnandet" bättre. Man kanske skulle vilja ta med sig sin partner in i rummet (så länge partnern är med på det hela, såklart) för att göra det hela lite bättre - kanske kunde partnern (oavsett om det är en man eller en kvinna) då hjälpa mannen ifråga att slappna av mer? Kanske skulle man kunna få utföra det hela i hemmet; visst, att plötsligt slita fram en plastburk när det ska till att kommas kanske förtar känslan lite, men att vara i en miljö som man är van vid och trivs i skulle kanske underlätta för en del?

Och ett litet, liten steg på vägen borde väl helt klart vara att i alla fall ha en större mängd porrtidningar att välja mellan? Alla män tänder inte på hårdporr och tänder inte på heterosexuellt sex på uppslag efter uppslag. En del gillar håriga människor, andra tycker om de som har lite mer hull på kroppen. En del tycker om silikonbröst, andra gillar att onanera till bilder på så kallade shemales. Om sjukvården inte kan erbjuda varken provtagningsrum för män eller att man flyttar ut själva "överlämnandet" ur runk-båsen så kan man väl i alla fall göra rummen mer inbjudande oavsett vilken sexuell läggning man har? För inte fasiken vill alla se brunbrända kvinnor med stora bröst som "blir tagna" av män med ett sexpack på magen , ådriga armar och en slätrakad pung?
 

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback