Vi rensar upp i stan!

Ojoj, igår borde ni ha varit här hos mig och herrn! Igår satt vi på balkongen i kvällsvärmen och lyssnade på måsarnas skri och en i övrigt tyst stad. Plötsligt så hör jag något och jag vet egentligen inte varför jag plötsligt ställde mig upp och tittade bort mot vår lilla Ica-butik men där står i alla fall en man. Plötsligt tar han upp en stor sten och kastar mot ett av butiksfönstren. Jag blir totalt perplex och säger "kolla, kolla" till herrn som också ställer sig upp och kikar ut över balkongräcket. Mannen går vidare mot entrédörrarna och slänger stenen igen - sedan går han iväg, skriker och gör någon slags gest ut i tomma intet i stil med "kolla på mig, nu blev ni väl impade".

Jag springer in i vardagsrummet och ringer larmcentralen, blir kopplad till Karlstad-polisen och får lämna ett signalement. Jag står och skakar med telefonen i handen och jag och herrn lämnar ett, om jag får säga det själv, utmärkt signalement. En man av medellängd med vit t-shirt med mörkt tryck, svart keps och trekvartslånga, ljusa jeans. Polisen tackade för uppgifterna och fick mitt nummer ifall att de skulle behöva ringa igen.

Polisen kommer till platsen och från balkongen ser vi hur de konstaterar att mannen har förstört glasrutorna. Sedan åker de iväg och efter ett tag kommer Securitas till platsen för att tejpa rutorna. Polisen cirkulerade omkring i centrum och en civilbil gjorde detsamma. Nära Ica står en tomburkssamlare och pratar med två män och jag och herrn tror att de också hade sett vad som hade hänt. Efter någon minut så kommer det en kraftig man med svart hoodie. Han har en vit cykel och han stannar vid de tre männen som står och tittar på när Securitas tejpar. Vi vet inte om någon av de tre männen sedan ringde polisen för efter någon minut så parkerar två polisbilar samt civilbilen på Ica-parkeringen och går fram för att prata med de tre männen och mannen med hoodie.

Jag och herrn som satt och smygkikade hela tiden ser hur polisen tar med sig mannen med hoodie till polisbilen och ja, han hade visst en vit t-shirt där under och ja, han hade korta jeans. De försöker att prata lugnt till honom men han verkar alldeles för full alternativt alldeles för hög för att gå att lugna ned så de försöker få honom att sätta sig i bilen då de verkar ha konstaterat att det är han som slängde stenen. Mannen gör vilt motstånd, skriker att de är "ena jävla idioter" och poliserna blir först tvungna att trycka ned honom mot motorhuven med hjälp av polisgreppet men då mannen inte ger sig ändå så får de lägga honom på marken tills han har lugnat ned sig. Sedan stack de iväg mot... ja, antagligen häktet.

Tänk att jag och herrn löste ett brott! Vi skipade
rättvisa och sedan gick vi och la oss. Vi borde få
tapperhetsmedalj... eller nja, men kanske en bulle
som tack? Titeln kriminalinspektör ligger inte långt
borta heller.

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback