Vad jag talar om när jag talar om inspiration

Livsstilsbloggar och modebloggar i all ära men det finns inga andra bloggar som jag älskar att gotta mig i så som illustrationsbloggar. Med pengar kan vem som helst gå ut varje helg, fika på dyra caféer eller köpa LV-väskor till höger och vänster. Men att vara en fena på att illustrera är inget man kan köpa sig till (förutom om man spenderar pengarna på nya filtpennor eller kanske en sketchpad men det tycker jag är helt befogat). Jag kan sitta i flera timmar och förundras över människors skicklighet i att skapa något av ett helt vitt ark (eller en helt vit skärm) - om ni också gillar att bli fascinerade, inspirerade och chockerade så kan ni kika på bloggarna nedan.

Jojo Falk Illustration
En humörhöjande blogg som drivs av Jojo som har varit frilansande illustratör sedan 1994. Hon har gjort illustrationer åt bland annat Kamratposten och tidningen Social Qrage. Många av teckningarna är färgglada och väcker tankar - om du är intresserad av att djupdyka i hennes illustrationer så har hon även gett ut seriealbumen Ett plus - vårat nya liv som småbarnsföräldrar samt Samtidigt i Blackeberg.

Boysen Illustration
Bloggen drivs av malmöiten Victoria Boysen och här blandas avancerade porträtt med enklare blyertsskisser och teckningar. Hon målar bland annat Elsa Billgrens porträtt och fångar denna spännande kvinnas klurighet på ett utmärkt sätt och hennes tolkning av Winona Ryder är finfin.

Fablog
Fablog är en fransk blogg skriven av Fabien M. Jag förstår inte ett dyft av vad han skriver men han använder sig av färger likt en gud (om nu sådana finns?) och målar drömlika miljöer i serieteckningsform blandat med surrealistiska motiv. Vissa bilder är lite väl mycket manga för min smak men otroligt många av hans illustrationer är underbart barnsliga och välgjorda.

Gregory Ferrand 
En av mina absoluta favoriter! Herregud, jag förstår inte hur människan kommer på allt. Jag önskar att jag hade en liknande fantasi (jag skulle vara nöjd om jag så bara fick en promille av hans!). I Gregorys blogg får man följa bilder från skiss-stadiet tills det att de är färdiga och helt magnifika. Många av hans bilder för mina tankar till en mer "vuxen" och lite allvarligare version av filmen Upp. Hans bilder andas ibland lite femtiotal, lite Frankrike, lite gamla tiders USA och alltid mycket detaljarbete! Superbt och jag får inte nog!


Ett smakprov; Backward isn't forward

Lorena Alvarez
Ytterligare en begåvad frilansande illustratör, denna gång från Colombia, som beskriver sitt arbete som en kombination av traditionell teknik, digital media och fotografi. Lorena har gjort ett flertal arbeten - från att arbeta för tidningar till att jobba med t-tröjor och leksaker. Illustrationerna är drömska, färggranna och lekfulla samtidigt som de då och då kan vara väldigt mörka och stundom obehagliga.


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback