Försäljning

Isch, jag har nyss suttit och sålt av lite fondandelar. Jag tycker att sånt där är jäkligt skrämmande - jag får för mig att om jag trycker på fel knapp så kommer en massa pengar att bara försvinna iväg någonstans och att jag inte ska kunna göra något åt det. Dock litar jag på Nordea och tycker för övrigt att deras internettjänster är relativt lätta att förstå och enkla att manövrera sig runt i. Så ja, idag var alltså första gången som jag säljer fondandelar via internet-bank - jag har avslutat en fond totalt en gång men då gick jag in på banken och bad dem avsluta den, svårare än så var det inte. Det är dock alltid mer läskigt när man sitter alldeles själv och ska passa sig för att trycka en nolla för mycket. Förhoppningsvis går det utmärkt och jag får äta upp min nervositet (vilket jag gärna gör) - pengarna kommer att säljas imorgon till morgondagens kurs och sedan ligger pengarna där och gottar sig på mitt konto.

Varför säljer man en fond då? I mitt fall gäller det det faktum att jag just nu hade det väldigt skralt på mitt personkonto. Jag använde pengarna jag hade där till att köpa den nya lägenheten och under fyra månader så har jag levt på tolv tusen vilket har varit svårt, det kan jag lova. Jag ska visserligen ärva ett x antal kronor men detta kommer inte att ske förrän i mitten eller slutet av juni och mitt lilla personkonto skulle inte klara sig såpass länge med tv-licensräkning, hyra (som jag och herrn visserligen delar men ändå), mat och kurslitteratur. Dessutom har jag planerat att köpa något riktigt fint till mamma när hon disputerar och det skulle inte skruttkronorna på personkontot ha tillåtit. Så jag är övertygad om att jag gjorde rätt som sålde av lite grann.

Håller ni koll på var era pengar är placerade?


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback