De tre kvinnorna och jag

Jag har funderat på det där med synen på kvinnan idag. Kvinnors syn på kvinnor idag. Hur ska du vara som kvinna? Vad är en kvinna som är "inne"? Vad är på modet? För hur mycket vi än påstår att vi inte påverkas av omvärlden (tv, radio, tidningar, internet) så smyger sig budskapen in i hjärnan utan att vi märker det och viskar "såhär ska du vara", "såhär ska du klä dig", "den här maten ska du laga", "såhär många orgasmer ska du få på en och samma kväll".

Så, hur ska en kvinna vara idag? Om man ser till medias bild av kvinnan så tror jag att det finns tre typer av "reklam-kvinnor"; 1) karriäristan, 2) hemmafrun och 3) sexobjektet. Dessa tre kvinnotyper är starka och svaga på varierande sätt men avspeglar sällan den "vanliga kvinnan", kvinnan som du möter på stan, kvinnan som blickar upp mot reklampelaren som visar en bild av någon av de där tre andra kvinnorna.

Karriäristan är kvinnan som gör karriär, som armbågar sig fram, som klär sig i kavaj och svart pennkjol. Som har håret bakåtstruket i en stram svinrygg och som endera är singel eller "otillräcklig" småbarnsmamma. Hon ska vara en förebild för kvinnorna som vill ta sig uppåt på karriärstegen och hon ska visa att "kvinnor kan" men blir samtidigt en tråkig stereotyp som ingen kan förknippa sig själv med.

Hemmafrun i sin tur är hon som klär sig i knälånga klänningar i skirt tyg, som har håret utsläppt och som alltid ser fräsch ut trots att hon tar hand om ungar och byter bajsblöjor (fast det ska det ju såklart inte se ut som att hon gör). Hon ska baka surdegsbröd (som tar flera veckor att få till) och hon ska baka cupcakes dagarna i ända. Hon ska inreda sitt hem i lantlig stil och hon ska ha en trädgård som prunkar. Hon ska bry sig om sina barn, ta hand om sin man och hon ska inte ha något emot att vara den som bär det tyngsta lasset. Och hon blir en tråkig stereotyp som ingen kan förknippa sig själv med.

Sist men inte minst så har vi sexobjektet. Det är den brunbrända kvinnan med vältränad mage, stora bröst, långt hår, förförisk blick och putande läppar. Hon är singel och öppen för förslag. Hon ger män vad de vill ha utan att komma med några förpliktelser och hon har sällan mycket kläder på sig. Hon är den av de tre kvinnotyperna som mest finns där som ett töcken, som enbart finns till för sin kropps skull och som inte har så mycket mer att erbjuda. Bilderna av sexobjektet ger inte något hum om hur hon kan tänkas bo, hur hon kan tänkas försörja sig själv (för även om hon mest är "en kropp" så ska hon inte verka försörja sig på att sälja sin kropp för nej, det skulle man ju inte gilla. En hora vill ingen ha...). Och hon blir en tråkig stereotyp som ingen kan förknippa sig själv med.

Var är den "vanliga kvinnan" i media? Visst, det finns inte någon "vanlig kvinna" men var finns de kvinnor vars personlighet inte behöver dras till sin spets? Vart finns reklamen med en kvinna som är både karriärista, bullbakerska och bikinibärare? Var finns hon som är en blandning av allt och var finns hon som inte är det minsta lik de "tre kvinnorna"? Var i massmedia finns kvinnorna som inte är karikatyrer och stereotyper?

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback