Bokrecension - Rebus sista fall

Igår läste jag ur Rebus sista fall av Ian Rankin. I korta drag så handlar boken om Rebus och hans team som en höstnatt får ett mord på halsen - en rysk poet har hittats brutalt ihjälslagen. Teamet nystar i diverse trådar och tror att poetens död kan bero på hans kritiska hållning till hemlandet. Samtidigt börjar det att krylla av ryssar i staden och Rebus tror att de kan ha något att göra med poeten samt att de verkar vara i samröre med Rebus nemesis, Big Ger Cafferty, en av Skottlands största brottslingar.

Inte nog med att Rebus får tampas med sin gamle fiende, han ska dessutom gå i pension och vill därför sätta dit Cafferty innan han blir avtackad. På grund av detta så skuggar Rebus Cafferty off duty men blir påkommen och suspenderas. Hur ska han nu kunna få Cafferty bakom lås och bom och hur ska teamet kunna lösa gåtan med den ryske poeten?

Berättelsen om Rebus sista dagar i tjänst är tät, spännande och politisk. Någonstans i staden finns ett ryskt konglomerat, lägenheter som är buggade, ett förkolnat lik och en polis som inte agerar efter handboken. Följ Rebus slutgiltiga äventyr genom lagom långa kapitel och dolda intriger och få svaret på frågan om Rebus kommer att hinna lösa poet-mordet och få bort Cafferty från gatorna innan guldklockan sätts på hans arm.


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback