Hur könskodad är du?

Vad gillar du att göra? Har du någon hobby? Har du någonsin hört kommentaren "jaha, vad kul, det är ju mest killar som gör sånt" eller "oj, jag trodde bara att det var tjejer som höll på med sånt". Då håller du på med något som är könskodat - det vill säga att du gör något som ses som typiskt kvinnligt eller manligt. Att spela rugby är till exempel könskodat som en manlig idrott och att sticka ses som ett typiskt kvinnligt tidsfördriv. Det kan vara intressant och ögonöppnande att se vad man tycker om att göra och se om man gör mest kvinnliga eller manliga saker.

Jag tycker till exempel om att; inreda min och A's lägenhet, att skruva på bilen, att tatuera mig, att sminka mig, att lyssna på hög rockmusik, att shoppa, att äta god mat, att sola, att läsa, att umgås med vänner, att bjuda hem folk på middag och ett glas vin, att dricka kaffe, att åka båt, att cykla, att bada, att åka bil sjuhelsikes fort, att ha sex.

Bilder från Aktiv Hudvård och Made in China

Så, vad gör jag som är direkt typiskt kvinnligt i samhällets ögon? Jo, jag gillar att inreda, att sminka mig och att shoppa. Vad gör jag som är manligs kodat? Jag tycker om att meka med bilen, att lyssna på hög musik, att åka bil i hög hastighet och att ha sex. Av ovanstående saker (som bara är en bråkdel) som jag tycker om att sysselsätta mig med så gör jag alltså tre saker som är typiskt kvinnliga och fyra saker som är typiskt manliga. Sedan kan man ifrågasätta hur manligt kodat det är att gilla att ha sex men jag tycker att det är något som kopplas till manlighet - kvinnor och män har sex i samma utsträckning men det är inte lika accepterat att kvinnor talar om bra sex, ett skönt knull eller ett one night stand så som det är accepterat att män gör det så ja, jag tycker att det är manligt kodat men anser självfalletnatt det borde vara okodat.  

Att jag gillar att tatuera mig kanske många anser är manligt men då allt fler människor tatuerar sig och gör det i lika stor utsträckning oavsett om det är kvinnor eller män det gäller så anser jag att tatueringar är relativt okodade om man nu inte tänker på tatueringar som något som enbart sjörövare har... Att äta god mat är inte typiskt kvinnligt eller manligt och sol, umgänge och läsning omger sig många av oavsett om de är kvinnor eller män. Att bjuda hem folk och dricka alkohol är inget som enbart kvinnor gör och att dricka kaffe, åka båt, dra ut en sväng på cykeln eller bada är något som de flesta gör och som de flesta anser är okodat.

Merparten av sakerna som jag nämnde ovan är alltså okodade sysselsättningar eller hobbys eller vad man nu vill kalla dem och skulle det inte vara skönt om allt man gjorde var okodat? Att man slapp höra någon säga att "oj, häftigt att du kan byta däck på bilen trots att du är tjej"? Skulle inte livet vara i alla fall lite enklare då?    


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback