Den perfekta mamman

Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord. Men framför allt så säger en bild mer om vårt samhälle än vad mycket annat säger. Om man ser till reklam så säger reklamen oss något om det samhälle vi lever i - vad vi konsumerar, vad vi bryr oss om, vad vi helst tittar på osv. Därför har jag, i min tristess (och för att jag har en liten förkärlek till statistik), kollat upp lite bilder via Google och gjort en sammanställning av hur den "perfekta mamman" ser ut enligt Internet. "Den perfekta pappan" och "den perfekta familjen" är kommande projekt.

En "perfekt" mamma eller pappa finns inte enligt mig - alla har vi våra olika definitioner av perfekt, bra, rätt och riktigt och att säga vem som har bäst åsikter eller vad som är rätt och fel är krångligt och dumt. Enligt reklam så finns det dock "den perfekta såsen", "den perfekta bysten", "den perfekta tvålen" och ja, föga förvånande, även den "perfekta mamman".

Jag använde mig av sökorden "the perfect mother" och "the perfect mum" då jag letade upp bilder på Google och jag valde därefter vilka bilder som jag skulle använda mig av. Pga. att flera barn på en och samma bild tillsammans med en kvinna skulle krångla till uträkningen så valde jag bilder där det endast figurerar en kvinna och ett barn. Jag valde sedan att inte räkna med de bilder där det är svårt att avgöra om barnet är en flicka eller en pojke, t.ex. när barnen är riktigt små (detta med vilka som är flickor eller pojkar anser jag inte är viktigt i mitt dagliga liv men när det kommer till uträkningar så kan det vara bra att ha en viss måttstock och ett urval att gå efter). Jag valde heller inte att ta med bilder där kvinnan är tillsammans med en äldre flicka eller pojke utan jag försökte att välja bilder där barnen ser ut att vara upp emot 12 år gamla.

De siffror jag kom fram till kan vara intressanta att tolka lite hur som helst och jag kommer såklart göra min egen tolkning av dem - sen om ni också vill göra detsamma gör det hela bara än mer intressant.





Statistik
Majoriteten av bilder av kvinnor tillsammans med ett barn visar bilder på kvinnor tillsammans med flickor. Dock är det nästintill lika många bilder som visar kvinnor tillsammans med pojkar (ca. 47%). Aktiviteterna kvinnorna utför tillsammans med barnen utförs till största del inomhus (63%) även om en del också utförs i utomhusmiljö.

När det kommer till kvinnornas utseende så är merparten brunetter (70%) medan en femtedel av kvinnorna är blonda och en tiondel av dem är rödhåriga. Majoriteten av kvinnorna är ljusa till hudfärgen (73%) medan en femtedel har en hudfärg som jag har valt att kalla ”mellan” (ex. latinamerikaner, mulatter osv.). 7% av kvinnorna är mörkhyade.

Av de bilder som innehåller en kvinna och en flicka så är flickan oftast brunett (i ungefär 63% av fallen) medan resterande flickor är blonda. 37% av flickorna som förekommer på bild tillsammans med en kvinna har inte samma hårfärg som kvinnan medan merparten av flickorna alltså har det. Gällande hudfärg så har drygt fyra femtedelar av flickorna ljus hy medan en femtedel har hudfärgen som benämns som ”mellan”. Alla flickor som förekommer på bild med en kvinna har samma hudfärg som kvinnan på fotot.

Gällande bilder då en kvinna och en pojke figurerar tillsammans så har en stor majoritet av pojkarna brunt hår medan resterande är blonda. Hälften av pojkarna har samma hårfärg som kvinnan på fotot medan hälften alltså har en annan hårfärg. 57% av pojkarna har en ljus hudfärg, drygt 14% har ”mellan” och resterande pojkar är mörkhyade. Cirka 86% av pojkarna har samma hudfärg som kvinnan på kortet.





Mina tankar
Vad kan man då hitta för intressanta spekulationer bland dessa siffror? Dels är det uppenbart att kvinnor förväntas ta hand om flickor lika väl som pojkar och att aktiviteterna som kvinnor gör med barnen främst sker inomhus. Kanske riktas reklam som innefattar utomhusaktiviteter med barn främst till män och deras söner? Kvinnorna är i de flesta fall brunetter och om de inte är det så är de blonda – rödhåriga kommer långt bak i statistiken och kvinnor med svart hår eller annan hårfärg förekom inte ens på de foton som jag studerade. Detsamma gäller de flickor som figurerade på bilderna.

De flesta bilderna visar en kvinna med ljus hy vilket inte är föga chockerande då en stor del av den reklam vi ser idag innehåller västerländska kvinnor och män med ljus hy och medelklassbakgrund. Om kvinnorna inte var ljusa så var de ex. mulatter eller latinamerikanskor. Mörkhyade utgjorde den lägsta andelen av kvinnorna på bilderna. När det kommer till hudfärg så hade alla flickor som fanns på bilderna tillsammans med en kvinna samma hudfärg som kvinnan i fråga. Hon hade i de flesta fall också samma hårfärg. Det var över huvud taget få undantag när det kom till att barnet hade samma hudfärg som kvinnan – bland fotona fanns det enbart två stycken bilder som visade en pojke med en annan hudfärg än kvinnan på bilden.

När det kommer till hudfärg kan man här alltså se tecken på den norm som råder i det svenska samhället och världen i övrigt. Ljus hy är det mest "gångbara" och det är norm att man har barn tillsammans med någon av samma hudfärg - det är det, i samhället, mest accepterade.

Vad anser du att denna statistik säger dig?


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback