Bokrecension - Skriet från kärnfamiljen

Nu var det visserligen några dagar sedan som jag läste ur Skriet från kärnfamiljen skriven av Rebecka Edgren Aldén och Tinni Ernsjöö Rappe och med tanke på mitt relativt korta minne så kanske jag missar en del detaljer men jag ska försöka att koka ihop de 225 sidorna till en sammanfattning av det som jag tyckte var viktigt.

Man kanske tror att Skriet från kärnfamiljen enbart riktar sig till de som faktiskt har en familj med man, några barn och kanske ett och annat husdjur men jag tyckte att det gick som smort att läsa boken trots att jag enbart har min herre (och han är ju inte så "enbart" ska man kanske tillägga). Boken tar upp det där kruxet med att få livspusslet att gå ihop, ett begrepp som författarna inte ens gillar och som ställer krav på alla i en familj. Man ska ha det perfekta hemmet och barnen ska ha fina, dyra kläder. Man ska storstäda innan man välkomnar gästerna på middag (eller en simpel liten kaffe som ska bryggas i en sån där dyr maskin som ser ut att komma direkt från Nasa) och man ska baka bröd av surdeg som ska stå och gotta till sig i flera år innan den är duglig. Man ska vara snygg och man ska hämta i precis rätt tid på dagis (inte för tidigt för då vägrar man barnen deras umgänge med kompisarna men inte för sent för då vägrar man barnen deras umgänge med mamma och pappa). Sedan ska man tvätta kläder (utan att missfärga), diska (samtidigt som man är delaktig i barnens pärlplattepyssel), dammsuga (utan att irritera sig på att det ligger saker på golvet) och tvätta fönstren när det blir vår då skiten syns som tydligast. Ja, det är ett jäkla krångel det där med att hålla en familj flytande. Om det nu är så att allt det där måste finnas i en familj för att den ska vara okej? Det är det som författarna ifrågasätter, om det måste vara så himla perfekt och om det ovanstånde faktiskt är definitionen av perfekt?

Boken ger dig exempel på familjekrångel och författarna ger dig handfasta tips på hur man kan slappna av lite mer i rollen som mamma eller pappa (eller kanske mappa?). Man måste faktiskt inte städa hela dagen inför att dina vänner ska komma och dricka vin. Man behöver inte baka eget bröd när det faktiskt finns i affären. En perfekt förälder behöver inte vara superchick och leksugen ständigt och jämt utan det är faktiskt helt i sin ordning att visa barnen att man är trött och att det är okej att vara det (vilket förhoppningsvis sänker kraven som dina barn kommer ha på sig själva när de blir föräldrar). Du behöver inte tvätta kläder varje dag - man dör inte av att bära samma plagg två dagar i rad och en helt vanlig perkulator från ÖoB kan brygga lika gott kaffe som den där svindyra rymdfarkosten.

Släpp kontrollen lite grann. Slappna av i soffan och puta ut med magen. Släng bort kraven för en stund eller sänk dom för alltid. Du är ingen dålig människa för att du inte gjorde dina barns födelsedagstårtor själv och du kommer inte att förstöra dina barn för livet om du klär dem i ärvda kläder eller kläder köpta på H&M. Och din man kommer inte att dumpa dig om du ber honom att ta ut soppåsen utan att du faktiskt behöver påminna honom varje gång. Och din fru kommer inte att lämna dig för någon annan om du ber henne vara med och byta till sommardäck. Sitt inte fast i gamla hjulspår och knata inte runt i samma könsroller dag ut och dag in.

Ja, det är ungefär det som boken går ut på. Tips och peppning inför att få ett mer jämställt liv och en mindre stressig vardag som ger dig magsår och halsbränna.

Pris: 40 kr. på Bokus
Betyg: 4/5