Bokrecension - F-ordet

F-ordet: mot en ny feminism är en antologi av Petra Östergren (som även har författat boken Porr, horor och feminister) med ett hopkok av diverse texter skrivna av alltifrån präster till krönikörer till VD:s. Boken tar upp ämnen som få böcker har lyckats med så som ämnena strapon-dildos och djursex. Det är svårt att göra boken rättvisa genom att göra en övergripande recension då boken innehåller så vitt skilda ämnen och att recensera alla kapitel för sig skulle kanske tjata ut er - därför kommer här ett hopplock av de kapitel som jag tyckte om mest eller som jag reagerade mest på.

Bilder från Petra Östergren och Svenska Kyrkan

Kapitel 1
I detta kapitel skriver journalisten Anna Svensson om våldtäkt och delar med sig av sina egna erfarenheter. Hon skriver om hur personer utsatta för våldtäkt får en offerstämpel som är svår att tvätta bort. Denna offermentalitet gör att de kvinnor och män som har utsatts för våldtäkt blir till människor som inte kan föra sin egen talan, inte kan föra sin egen debatt och som absolut inte kan bli "vanliga människor" efter en våldtäkt. Anna Svensson går emot påståendena om att våldtäkt är det värsta som någon kan utsättas för och menar att denna tanke i sig gör att man enbart ser den våldtagna/-e som ett kön, inte som en fullt fungerande människa med kropp och själ. Den drabbade objektifieras.

Citat: Förutom att reducera människor till könsvarelser reducerar de faktiskt våldtäkten som brott.

Kapitel 3
Detta kapitel är utlämnande och starkt och handlar om det sexualiserade våldet. Texten är skriven av prästen till lika forskaren och HBT-aktivisten Lars Gårdfeldt som låter sin text utgå ifrån ett tidiningslöp med texten "Vi anklagar alla män för varje våldtäkt". Han berättar vidare om kvällen då han, som ung homosexuell, blev våldtagen av en annan man i sin egen lägenhet och ifrågasätter det svenska samhället där män är menade att vara starka och omhändertagande utan minsta svaghet och absolut inte kan våldtas. En otroligt intressant text skriven med känsla, sårbarhet och mod!

Citat: Det var ju inte alla män som var hemma hos mig den där sommarnatten 1985. Det var ju inte ens alla homosexuella män, inte ens alla bögar i Göteborg. Det var en enda man som våldtog mig. Hur kan skulden då vara någon annans?

Kapitel 4
Denna text bjuder på en intressant syn på abort och barns livsduglighet och om detta i sin tur ska avgöra om abort är okej eller ej. Anna Ekelund, skribent på Aftonbladet, skriver bland annat om det faktum att abort är en egoistisk handling och att detta ska vara helt okej; att egoismen i beslutet angående abort inte ska vara tabu eller fult. Hon skriver vidare om att det i dagens Sverige är accepterat att förespråka abort medan det är lite av ett socialt snedsteg att rekommendera någon att behålla sitt barn - man får heller inte ifrågasätta någons abort i det moderna Sverige. Att det finns ett sådant tabu om att tala om abortens vara eller icke vara leder, enligt  Ekelund, till att förminska kvinnan till en människa som inte klarar av att ifrågasättas eller försvara sina egna beslut. Ekelund skriver också om det faktum att allt yngre foster kan räddas i och med att tekniken utvecklas och att detta kommer att försvåra den svenska definitionen av ett livsdugligt foster (något som alltså ligger till grund för de abortregler som finns) - Ekelund menar då att oavsett definitionen av livsduglighet så ska det vara okej att göra abort, det ska inte vara fult men ska heller inte svepas in i ett skimmer och aldrig ställas emot väggen.

Citat: Att banalisera frågan förminskar både kvinnan och den otroliga möjlighet hon har.

Bilder från RUB och Aftonbladet

Kapitel 6
Djurporr är sällan något som man får läsa om i varesig böcker eller tidningar men Don Kulick tar tjuren vid hornen och studerar djurporren och dess betydelse. Kulick tar upp diverse intressanta och makabra fakta som att det t.ex. är vanligare att män utför tidelag medan det sällan förekommer några män i filmer med inslag av djurporr. Kulick diskuterar också vad djurporren står för i vårt samhälle - är djurporren ännu ett misslyckat försök för människor att komma nära naturen?

Citat: Kan det säga oss något om en mänsklig önskan att överskrida artgränser?

Kapitel 12
Denna text, skriven av Boris Benulic (VD och krönikör), har jag reagerat starkt på och mina åsikter finns att läsa i inlägget Kvinnor vill bara ha sex med skogshuggare.