Bokrecension - Det dom inte sa

Nu har jag läst ur boken Det dom inte sa: om hur jag blev feminist. Boken är skriven av Lisa Lindén, fiolosofie magister i genusvetenskap, och behandlar ämnet feminism med en blandning av facklig vetenskap och egna erfarenheter.

Vad gäller de egna erfarenheterna så skriver hon då och då om händelser från hennes eget liv - hon berättar om allt ifrån hur det var att förlora oskulden till hur det känns att möta anti-feminister när man är på välförtjänt semester. Det är dessa historier som, enligt mig, tar boken från okej till riktigt bra. Kanske beror det på att hon, när det kommer till statistik, feminismens historiska utveckling osv. nämner mycket som jag redan har läst i och med att jag har grottat ned mig i feministisk och genusspäckad litteratur sedan jag började att läsa genusvetenskap. Men för den som inte studerar just genusvetenskap så är denna bok en perfekt sammanfattning av de mer facklitterära böckernas innehåll. Lisa Lindén berättar om olika feminismer, om den kvinnopolitiska utvecklingen, om Berit Ås härskartekniker m.m. och skapar därmed en perfekt mjukstart till och introduktion i feminism som sådan.

Denna bok rekommenderar jag därför till dig som kanske inte vet vad radikalfeminism eller rosa feminism betyder, som inte riktigt vet vad de flesta feminismer har som gemensam utgångspunkt, för dig som har stött på könsmaktordningen i det dagliga livet men som inte har kunnat sätta ord på de känslor som har svallat upp inom dig. Jag rekommenderar alltså boken till "nybörjar-feministen" likväl som till den som vill förstå vad genusvetenskap egentligen innebär och handlar om. Den här boken kan gott och väl läsas på fritiden (som jag gjorde) eller användas som kurslitteratur som sedan kan kompletteras med mer djupgående forskning. Denna bok ger dig korta sammanfattningar av ämnen (ex. feminismens utveckling) som du, om du känner dig intresserad, sedan kan djupdyka i med hjälp av annan litteratur.

Pris: 60 kr. på Bokus bok-rea
Betyg: 4/5

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,