Det andra könet och Det kallas kärlek

Idag känner jag mig lite frusen och allmänt spak så idag stannar jag hemma från genus. Jag önskar att jag kunde gå på dagens föreläsning då det är veckans enda och då den dessutom tar upp boken Det andra könet samt Det kallas kärlek, två böcker som jag nu har läst och har tyckt varit väldigt intressanta. Boken Det andra könet skrevs, som jag har nämnt i ett tidigare inlägg, av Simone de Beauvoir i slutet av fyrtiotalet men är trots dess ålder en väldigt aktuell bok. Den innehåller mycket intressanta påståenden om varför kvinnor och män är som de är och även om exemplen inte är dagsaktuella så kan man modifiera dem så att de passar in i samtiden. de Beauvoir tar upp allt från menstruationens betydelse för den unga flickan till äktenskapets inskränkning av kvinnans rättigheter i bla. fyrtiotalets Paris. Hon citerar även unga flickor och kvinnors berättelser om sitt liv och hon har refererat till mycket intressant litteratur. Boken är tjock (nästan tusen sidor) och jag har, pga. att det är det som genus-kursen kräver, läst tre kapitel vilket är ungefär 300 sidor. Jag kommer, när tiden finns, att läsa hela boken av rent intresse och det är något som alla böcker i genus-kursen har gemensamt, att man gärna läser mer eller läser dem en gång till just för att de inte bara är intressanta utan även mycket skönlitterära och därav inte så tungrodda som man kan tro.

Boken Det kallas kärlek är en betydligt mer nyproducerad bok skriven av Carin Holmberg. Boken tar upp kvinnor och mäns beteenden och också vad kvinnor respektive män gör både på fritiden, på arbetsplatsen och i hemmet. Just kapitlet som berör vad kvinnan respektive mannen gör i hushållet är väldigt intressant och man kan många gånger känna igen sig i statistiken som framförs. Ex. utför mannen hushållsarbete som innefattar tunga lyft, som att bära hem den nya tv:n och installera den medan kvinnan städar, lagar mat, tvättar osv. i större utsträckning trots att detta också är ett tungt arbete. Även den här boken, liksom Det andra könet, är en lättläst bok och om inte i närheten så tjock som de Beauvoirs bok så minst lika intressant.

För er som är intresserade av genusvetenskap kan jag därför tipsa om de böcker som jag hittills läst vilka är:
- Det andra könet av Simone de Beauvoir 
- Det kallas kärlek av Carin Holmberg
- Att göra kön - om vårt våldsamma behov av att vara kvinnor och män av Novak & Thomsson (superb bok för alla föräldrar eller alla som är intresserade av hur en kvinna blir "kvinna" och en man blir "man"!)
- Feminism av Lena Gemzöe

Sen kan jag även tipsa om några böcker som jag har läst på min fritid innan jag sökte till genusvetenskap:
- Gärningsmannen är en kvinna: en bok om kvinnlig brottslighet av Kordon & Wetterqvist
- Flickan och skulden: en bok om samhällets syn på väldtäkt av Katarina Wennstam
- En riktig våldtäktsman: en bok om samhällets syn på våldtäkt av Katarina Wennstam
- Katarina Wennstams böcker Dödergök, Alfahannen och Smuts är också intressanta med ett visst mått av genus även om de är betydligt mer skönlitterära än ovanstående


Simone de Beauvoir


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback