Monster?

Igår städade jag och herrn ut lägenheten och nu är allt påskrivet och klart. Helt underbart att allt är färdigt. Och idag är det Alla Hjärtans Dag, ett påfund som jag inte bryr mig så mycket om egentligen (ungefär som Halloween) men som jag det här året faktiskt har tänkt uppmärksamma. Kanske beror det på att jag har hållit i pengarna ett tag nu (sedan jag köpte tvåan) och vill spendera lite och vad passar då inte utmärkt om inte att spendera pengarna på presenter. Att ge är större än att få, när det gäller paket. Jag har alltid älskat att ge bort saker men jag vet inte om plånboken tycker detsamma.

Hur som haver så ska jag snart till stan men först måste jag ta upp en sak som har anknytning till genus. Jag och mina fellow classmates på genusvetenskaps-kursen har skapat en sluten grupp på Facebook där vi diskuterar ditten och datten som är knutet till kvinnor och män, objekt och subjekt, genus och kön... ja, i stort sett allt. I denna grupp hade en av våra klasskamrater lagt upp en länk till en artikel från Aftonbladet vid namn Döda kvinnor är inte sexiga. Om ni inte har läst artikeln så rekommenderar jag att ni gör det men för sakens skull så drar jag en sammanfattning: politikern Eva-Britt Svensson har skrivit artikeln och hon har reagerat på objektifieringen av kvinnor i musikvideor, och i fokus står artisten Kanye West's musikvideo till låten Monster. I videon så får man ta del av sekvenser där kvinnor hänger i snaror från taket i enbart underkläder, där Kanye tar i kvinnors lealösa kroppar osv. osv. Eva-Britt Svensson ifrågasätter det faktum att kvinnors ses som objekt i så många sammanhang - bland annat inom musikvärlden - och att man aldrig skulle tillåta att en musikvideo som innehöll bilder på barn (eller för den delen djur) hängde i snaror men att det är okej då kvinnor gör detsamma.

Säga vad man vill om musikvideon - den är helt klart sexistisk och utmålar kvinnan som ett objekt som man kan göra vad man vill med. I min stora bunt genuslitteratur som ligger här hemma så kan man läsa att kvinnan förr i tiden ansågs stå i närmare relation till djuren rent intellektuellt än vad de stod nära män pga. att kvinnan inte ansågs ha samma slags förnuftsgrad som mannen. Hon nästintill jämställdes djuren när det kom till hennes mentala kapacitet och kanske kan man anse att det är långsökt när jag påstår att Kanye utmålar kvinnan som ett djur i sin musikvideo då kvinnor ses äta upp en människa (som är en man) och dessutom, som så många gånger förr, utmålas som ett objekt som man kan göra vad man vill med. Långsökt eller ej, detta är min åsikt.

Dock var det inte musikvideon som jag reagerade mest på - det var kommentarerna som fälldes om artikeln som fick mig att inse hur lite människor egentligen vet om hur vi människor fungerar. Här får ni ett axplock av kommentarer:

"Som sagt var, feminister lyckas ALLTID hitta något område där en kvinna blir illa behandlad och problemet är då att vissa extremt trögtänkta personer inte förmår att skilja på det unika fallet och det generella..."

Detta är en kommentar som kan härledas till feminismens motståndares kommentarer om att "men, jag känner ju en massa kvinnor som faktiskt jobbar som chefer". Att, som skribenten av denna kommentaren gör, be att man ser saker som unika fall gör att man iså fall aldrig skulle kunna se ett sammanhang mellan en händelse och en annan. Man kan inte ta situationer ur deras kontext för då kommer situationen inte att betyda någonting alls. Och att skribenten sedan på ett undeförstått sätt menar att Kanye West's video på något sätt skulle vara ensam i sitt slag om att objektifiera kvinnor kan jag inte hålla med om. Låt mig bara namedroppa några låtar vars musikvideor använder kvinnors som objekt: Alex Gaudino - Destination Unknown, Sir Mix A Lot - Baby Got Butt, Sunblock - First Time... ja, listan kan göras lång.


"Det görs en massa skräp hela tiden. Men vet du vad, Eva-Britt Svensson, de flesta är rätt bra på att klara av att sortera bort det som ointressant skräp alldeles själva. Ja, så är det: Vi kan också tänka!"

Skribenten till denna kommentaren måste endera vara extremt lyckligt lottad eller hjärntvättad av media. Extremt lyckligt lottad (och i så fall totalt unik i sitt slag) som inte påverkas av samhällets alla aspekter (bla. media) eller hjärntvättad av media som har fått denna person att tro att den inte kan påverkas av någonting. Människan vill troligtvis gärna tro att hon/han inte påverkas av sin omgivning men en människa kan inte leva ett liv utan att bli påverkad. Vår hjärna tar in signaler som vi kanske inte ens är medvetna om och det är inte en slump att vi köper just den tidningen. den tröjan eller den bilen. Ständigt matas vi av intryck om vad som är "bäst för oss", vad som gör oss till lyckligare människor osv. och vi kan inte gå opåverkade ur striden om vad vi ska köpa eller ej. Och den som tror att den inte påverkas eller att den kan sortera ut vad den vill lyssna/se på är kanske det ultimata tecknet på hur hjärntvättad man faktiskt blir av att leva i ett konsumtionssamhälle där nya intryck byter av varandra i en rasande fart - den som tror att den gör alla val totalt självmant är den bäste kandidaten för att obemärkt påverkas av massmedia.

 


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback