Jag lyckas inte uppbringa min städlust idag

Nu sitter jag med den andra kaffekoppen för idag och solen lyser i ryggen på mig. Drack den första koppen på balkongen och härdade ut i minusgraderna enbart för att när det är soligt, så ska man vara ute. Härdar även ut med dagens eskapad - det faktum att jag och herrn ska åka iväg till vår förra lägenhet och städa. De nya ägarna får tillträde till lägenheten på tisdag och man kan tycka att vi egentligen borde ha kunnat städa trettioåttakvadratarn på en dag men nej, det verkade vara ett omöjligt företag, så vi har istället åkt dit... ja, kanske fem gånger och småstädat. Sist så var vi bara där i två timmar just för att vi nu har allt det tråkiga kvar;  plocka upp saker från golvet som är för stora för dammsugaren, gnugga bort fläckar på väggarna, dammtorka skåpshyllorna, försöka slita bort mattorna på balkongen som med stor sannolikhet har frusit fast och därmed är orubbliga. Ja... jag förstår absolut varför jag inte alls är peppad inför denna städfrenesi.

Jag gillar att städa då och då och detsamma gör herrn men nu, när det är småtjafs och saker som enbart tar emot så känner jag mig inte det minsta lockad att andas in gammalt damm och förgäves försöka tvätta fönster som vägrar att bli rena. Jag undrar egentligen hur rent det ska vara när man har flyttstädat?

Har, oavsett städdag eller ej, spenderat förmiddagen med att läsa i Simone de Beauvoirs tegelstensbok "Det andra könet". Jag blir hänförd över att boken skrevs för över sextio år sedan och jag inser nog inte vidden i att en kvinna skrev en bok som helt klart måste ha ställt familjeliv och samhällets syn på kvinnans "plikter" på ända. Idag skulle denna bok, i en lite mer modern tappning, kanske lagts till på listan över feministisk litteratur (en lista som för övrigt säkerligen är mycket diger och innehåller mycket matnyttigt) men att 1949 ifrågasätta allt som dåtidens kvinna då stod för måste ha varit banbrytande och, framför allt, vågat.

Hur som haver så rekommenderar jag boken trots att jag inte har läst hela och heller inte ska läsa hela för tillfället (enligt litteraturlistan för kursen i genus). Mycket intressanta tankar och ideér och trots sitt någorlunda daterade språk förvånande lättläst.

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback