Masshysteri

Sitter och kollar på programmet Så näraSVT2 och slås av vilken hysteri som diverse stjärnor omges av. I programmet följer man några tjejer som är stora fans av bandet Tokio Hotel. Tjejerna pratar om drömmar och man ser dem falla i gråt och gå ned på knä inför åsynen av sina favoritartister även om de bara susar förbi dem på en flygplatsteminal.

Idoler och förebilder i all ära men jag undrar lite över varför en del människor låter tapetsera sina rum med sina posters och varför en del människor går upp totalt i sitt favoritband? Hur kommer det sig att enbart vissa blir så (för alla är inte fanatiska)? Jag är till exempel ett stort fan av Bruce Springsteen och har varit på en del konserter men jag blir inte lyrisk, jag blir inte betagen av hans storhet eller av det faktum att jag och ett tiotusental andra människor står mindre än en fotbollsplans längd ifrån honom och hans band. Det är musiken jag tycker om. Det är i lägenheten tillsammans med Candy's Room och The River som jag mår som bäst. Jag behöver inte Bruce i kött och blod för att må bra, för att kunna gråta en skvätt. Det är musiken jag behöver. Och inte ens då faller jag på knä och skriker så att stämbanden lossnar.

Handlar det om bristen på förebilder i ens närhet? Handlar det om att fly verkligheten, låtsas att man bor i Hollywood och att man är en lika stor förebild för sin idol som idolen är en förebild för en själv? Handlar det om en önskan att just jag ska bli sedd bland tusentals skrikande fans bakom kravallstaket? Vad handlar det egentligen om och kan man inte dra skrämmande paralleller mellan dagens idolhysteri och exempelvis det medhåll som Hitler fick under sin storhetstid?

Flickorna i programmet ska till ett vaxkabinett och titta på en av Tokio Hotels medlemmar. En av flickorna säger att de ska sminka sig extra fint inför träffen med Bill och hennes mamma fnyser och säger "men han är ju en vaxdocka?". Flickan fnyser tillbaka och säger att "men för oss är det lycka". Och jag blir lite ledsen när en så stor lycka kan komma från att träffa sin förebild... i vaxformat.


Postat av: Liger - det största Cat i världen.

Nice !!!

Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback