Så skoj vi ska ha - på varsitt håll

"Vi vill att det här ska vara någonting för hela familjen och därför blir det tjejkväll, grabbfest och barnkalas", säger Maria Dahlbom... Och håller upp en banderoll som berättar att ja, snart så är det Karlstad-kalaset. Och så är det några små cupcakes där i hörnet också.

Jag bor nära Karlstad. Jag pluggar i Karlstad. Men jag tänker inte delta i Karlstad-kalaset. Varför? Jo, för att jag inte gillar att springa runt i högklackat och jag gillar speciellt inte att någon reklamare antar att jag gillar det bara för att jag har en fitta mellan benen. Dessutom så tycker jag faktiskt om att göra saker tillsammans med människor av det motsatta könet men nej, det går ju inte. För på Karlstad-kalaset ska det vara en tjejkväll (som jag får gå på om jag tycker om att delta i en sprint med högklackat på fötterna) och en grabbfest (som det inte är riktigt lika okej att jag går på även om jag också kanske har lust att vara med på femkamp). Och jag undrar lite hur den där Maria tänkte när hon påstod att det ska bli ett kalas för hela familjen - menade hon då att det blir ett kalas för hela familjen på så sätt att mamma står där borta och klapprar med klackarna, pappa står där borta och lyfter tunga grejer och där borta står lillknoddarna och leker med rosa och blå leksaker beroende på om de är tjej- eller killknodds?

På Facebook-gruppen som bojkottar Karlstad-kalaset så menar en kvinna (som jag antar inte kommer att bojkotta) att man visst får delta i femkampen "trots att man är tjej" och att män också får springa i högklackat. Visst, det är ju superbra men varför har man då så passande döpt de olika evenemangen till tjejkväll och grabbfest? Om det nu är så att alla får delta, oavsett kön, så är ju mitt tips att man kanske bara kunde ha skitit i att könskoda festligheterna. Eller är det kanske en helt absurd tanke? Fy skäms på mig som kommer med en så tokig idé?

Sedan finns det ju alltid folk som tycker att man är petig och sådär "hiiiiimla feministisk" men vad skulle folk ha sagt om man hade ett svenne-kalas och ett kines-party? Nej, då skulle ju folk reagera (helt förståeligt - det skulle jag också) men när det handlar om att dela upp ett kalas i tjej- och killfester då rynkar inte fullt så många på ögonbrynen. Om jag skulle fisa offentligt skulle det bli ett större ramaskri. Även om det är exakt samma sak. Man delar upp människor i grupper; kines-party eller tjej-kväll spelar ingen roll.

Jag undrar även i mitt stilla sinne om det där jäkla barnkalaset tillåter att
HBT-föräldrar kommer med sina knoddar. Eller ska man kanske gå
igenom någon slags heterodetektor som ger dig okej om det är en
mamma-pappa-barn-konstellation (med snoppar och muttor som har varit
med sedan födseln såklart...) som kommer vankandes mot kalaset?

(Läs artikeln)


Postat av: Ewa Hammar

Bra rutet! Jag har aldrig bevistat detta kalas för jag tycker inte om att bli indelad i något fack.

Vem tjänar på att vi inte kan dela på luften?

2011-04-20 @ 16:05:23
Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback