Observera

M o r r n ,  m o r r n !

Solen skiner och de nya plantorna på balkongen stormtrivs! Och jag sitter vid datorn. När jag skulle vika upp skärmen så hände dessutom en olycka (lite som för att straffa mig för att jag har valt att sitta inne) - jag hade just fyllt på en flaska med vatten och när jag skulle slå på datorn så petade jag till flaskan så att den åkte i golvet och vattnet bubblade ut på parketten. Då blev jag lite smått irriterad. En sådan sak som man inte vill ska hända på morgonen när man är nyvaken och lite förvirrad. Jaja. Upptorkat och torrt är det nu i alla fall.

För övrigt har jag kollat lite på de nya arbetsuppgifterna inför slutspurten i genusvetenskapen (det är trots allt bara två månader kvar nu!) och en av dem verkar något så otroligt rolig och intressant! Vi ska nämligen göra en så kallad observationsuppgift; vi ska välja ut en passande miljö (t.ex. ett torg eller ett café), sedan ska vi befinna oss i den här miljön i 30-60 minuter och observera allt som sker. Vi ska skriva ned vad det rör sig för folk där vi är, hur de ser ut, hur de går, hur de pratar och vad de pratar om. Man ska, under observationens gång, inte använda sig av sina egna, förutfattade meningar utan förklara människornas sätt och utseende så "rent" som möjligt. Vi ska också dokumentera känsel-, doft- och smakintryck samt hur miljön vi befinner oss i ser ut (ex. hur caféet är inrett). Vi ska sedan analysera vår observation utefter en teori som vi själva har valt och påvisa hur kön kommer till uttryck och konstrueras i vårt observationsmaterial. Sedan ska vi såklart göra de vanliga sakerna; reflektera över hur vi tycker att vårt arbete har fortlöpt, färdigställa arbetet utefter en given mall samt diskutera vårt arbete tillsammans med klassen.

Jag är skittaggad och funderar över var jag ska sätta mig ned med papper och penna och titta! Kanske balkongen (ifrån min balkong ser man en massa folk och hör dessutom vad de säger), bussen (fast där är det i och för sig rätt tyst de flesta dagarna), puben, pokerkvällen... Ja, det finns en uppsjö av miljöer att välja och jag vill slänga mig ut direkt! 


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback