Blommigt är könsneutralt och cammo är för alla!

När jag stod i köket i morse (nja, kanske för en timme sedan) så kom det en sån där knoddig bebisgrupp som var på väg mot nya äventyr (denna dag i form av bibliotekets fasad). Jag kikade lite grann. Och i stort sett alla hade rosa kläder. Med alla menar jag alla flickor. De flickor som hade hunnit odla lite längre hår hade flätor och de som inte hade så mycket hår hade i alla fall en rosa mössa. Längst fram gick två svartklädda pojkar med varsin pinne och längst bak gick en kille med camouflagejacka och matchande byxor. Resten däremellan var ett inferno av rosa och ljust lila. Och då tänkte jag att vafan, vad tråkigt det blev nu. För hur kul är det att könsrollerna blir så tydliga dels så tidigt på morgonen (innan man ens har fått igång hjärnan ordentligt) och dels i form av små barns kläder. Som man brukar säga; barnen är vår framtid och vår framtid kommer, om man kikar på just den här bebisgruppen, att bestå att killar som klär sig "killigt" och tjejer som klär sig "tjejigt".

Sure thing, jag är inte emot att flickor ska kunna ha rosa kläder eller att killar ska ha militärgrönt om de nu vill det - det är grejen att det inte ifrågasätts, att det per automatik är rosa som är en "tjejfärg" och mörka färger som är typiskt "pojkaktiga". Jag är för att tjejer ska kunna ha svarta kläder likväl som de ska kunna ha rosa och att killar ska kunna ha en blommig tröja likväl som de ska kunna ha byxor med döskallar på. Och det ska inte spela någon roll.


Om du har lust att fråga mig något, hålla med mig,
säga emot mig eller enbart skicka en liten hälsning
så är du varmt välkommen att kommentera detta inlägg.

Spam hatas och undanbedes för allas bästa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback